آخرین وضعیت ساخت پارکینگ در شهر تهران | مکانیابی 30 زمین برای احداث پارکینگهای جدید

معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل شهرداری تهران درباره پارکینگهای در دست احداث تهران توضیح داد و گفت: اکنون حدود ۱۵۰۰ یونیت پارکینگ و یا پارکینگ هوشمند در ۱۲۳ محل داریم و بنا است که برخی از آنها را اضافه و برخی را اگر نیاز به اورهال دارد با همکاری بخش خصوصی انجام دهیم.

احداث پارکینگ های جدید در شهر تهران

در دوره‌های مختلف مدیریت شهری برنامه‌هایی به عنوان راهکار کاهش معضل نبود جای پارک و پارکینگ برای خودروها ارائه شد که آنطور که باید به نتیجه نرسید. کمبود جای پارک از معضلات همیشگی تهران است و سالانه‌ تعداد زیادی خودرو به مجموعه خودروهای تهران افزوده می‌شود و روز به روز به مشکل کمبود جای پارک دامن زده شده است. کمبود جای پارک‌ و پارکینگ مستقیم و غیر مستقیم بر نظم ترافیکی تاثیر گذار است و همین پارک‌های آشفته‌ موجب افزایش ترافیک خواهد شد و افزایش ترافیک هم تشدید آلودگی هوا و سایر مشکلات زیست محیطی و روانشناختی را برای شهروندان به همراه دارد.

30 زمین در مناطق 22‌گانه تهران جهت ساخت پارکینگ مشخص شده است

محمدرضا شیخ‌بهایی درباره آخرین وضعیت ساخت پارکینگ در مناطق مختلف تهران توضیحاتی را داد که خلاصه آن به شرح زیر است:

  • ۳۰ زمین در مناطق ۲۲‌گانه تهران جهت ساخت پارکینگ مشخص شده است که اولویت ساخت پارکینگ حاشیه‌ای شهر خواهد بود؛ چرا که نباید پارکینگ‌سازی سبب ایجاد سفر شود و بر اساس مباحث علمی ترافیک در زمینه ساخت پارکینگ در حوالی مرکز شهر باید به اصطلاح دست به عصا حرکت کرد.
  • در انتهای سال ۱۴۰۰، زمینی ۲۷۰۰ متری با زیربنای حدود ۱۴ هزار متر در خیابان آستانه منطقه ۲۰ جهت تأمین حدود ۳۵۰ پارکینگ در نظر گرفته شد و مناقصه آن برگزار و پیمانکار مشخص شده است. همچنین کارگاه عمرانی برای ساخت این پارکینگ فعال و عملیات اجرایی آن آغاز شده است که طبق برآوردها پروژه ۲۴ ماهه است.
  • در منطقه ۱۲ به دلیل اینکه در محدوده بازار قرار دارد، حدود ۱۲ زمین برای ساخت پارکینگ در نظر گرفته که مطالعات ترافیکی آن در حال انجام است.
  • ترافیک یک علم است و نمی‌توان آن را با موضوعات روزمره مخلوط کرد؛ بررسی‌ها باید به صورت دقیق برای ساخت پارکینگ انجام گیرد. بر همین اساس ساخت پارکینگ در مبادی ورودی طرح ترافیک و کنار ایستگاه‌های مترو پیش‌بینی شده است و اولویت ما هم برای ساخت پارکینگ در همین محدوده‌ها است.
  • یک پارکینگ هم در منطقه ۱۶ در خیابان خزانه و پارکینگ دیگری در منطقه ۱۸ حوالی میدان شهید باقری مطالعات ساخت آن انجام شده و نقشه‌ها آماده است همچنین تفویض اختیار به شهرداران مناطق جهت ساخت پارکینگ از درآمد ناشی از عوارض پارکینگ پیش‌بینی شده و معاون شهردار تهران آقای شفیعی موافقت کرده است و قرار شده که مناطق برای احداث پارکینگ اقدام کنند و ما هم عارضه‌سنجی ترافیکی را انجام و پشتیبانی منابع را صورت دهیم.
  • پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری به صورت جدی با هماهنگی سازمان‌های مشارکت‌های شهرداری در حال پیش بردن است که چندین جلسه در این زمینه برگزار شده و تعدادی زمین نیز شناسایی تا بخش خصوصی هم بتواند برای پارکینگ‌سازی ورود کند.
  • پارکینگ‌های مکانیزه در منطقه ۱۵ و ۴ در نظر گرفته شده و دو زمین برای این منظور شناسایی، مطالعات انجام، نقشه‌ها آماده و ان‌شاءالله ماه آینده مناقصه آن برگزار خواهد شد.
  • پارکینگ امیرکبیر در خیابان ۱۷ شهریور در مجموعه تونل امیرکبیر با تلاش همکاران فنی و عمرانی در حال راهبری و انجام است که ان‌شاءالله خرداد ماه افتتاح و ۵۵۰ پارکینگ در این راستا برای شهروندان تأمین خواهد شد.
  • به طور کلی احداث پارکینگ عملیاتی زمان‌بر است و هزینه متوسط احداث هر پارکینگ در حدود 70 تا 80 میلیارد تومان است؛ ولی اقدام کوتاه‌مدت ایجاد و یا جابه‌جایی پارکینگ‌های مکانیزه است.
  • اکنون حدود ۱۵۰۰ یونیت پارکینگ و یا پارکینگ مکانیزه در ۱۲۳ محل داریم و بنا است که برخی از آنها را اضافه و برخی را اگر نیاز به اورهال دارد با همکاری بخش خصوصی انجام دهیم.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *