نتایج طرح آمارگيري از پارکینگ های عمومی در سال 1399

مركز آمار ايران در آبان‌ماه سال ١٣٩٩، «طرح آمارگيری از پارکینگ‌های عمومی» از مجموعه «طرح‌‌های آمارگيری از کارگاه‌های حمل‌ونقل کشور» را با هدف تأمين داده‌های مورد نياز تهیه‌ی حساب ‌های ملی و منطقه‌ای سال ١٣٩٨ بخش حمل و نقل در فعاليت مربوط به این کارگاه‌ها به اجرا در آورد.

پیش از این، مركز آمار ایران در سال‌های ١٣٨١، ١٣٨٢، ١٣٨٦، ١٣٩٠ و ١٣٩٤ طرح آمارگیری از پارکینگ‌های عمومی را به اجرا درآورده بود.

در اجرای این طرح در سال 1399، نحوه‌ی جمع‌آوری اطلاعات به صورت مراجعه‌ی حضوری و با استفاده از پرسشنامه بوده است. تعمیم نتایج طرح مزبور به کل جامعه‌‌ی آماری نشان می‌دهد که: 

– در سال ١٣٩٨ تعداد ١٧٨٢ پارکینگ‌ عمومی در کل کشور به فعالیت اشتغال داشته‌اند.

– تعداد كاركنان این کارگاه‌ها (پارکینگ‌های عمومی)، ٤٤٣٧ نفر بوده است که نشان می‌دهد به‌طور متوسط در هر کارگاه، بیش از ٢ نفر مشغول به‌کار بوده‌اند. از این تعداد کارکن، 60 درصد کارکن مزدوحقوق بگیر و 40 درصد کارکن بدون مزدوحقوق بوده‌اند.
– در دوره‌ی موردنظر، جبران خدمات كاركنان پارکینگ‌های عمومی بالغ بر ٥٧٠ میلیارد ریال بوده که نشان می‌دهد پرداختی ماهانه به هر كاركن مزد و حقوق‌بگیر این كارگاه‌ها به طور متوسط، ١٧,٩ میلیون ریال بوده است.
– ارزش مصارف واسطه‎‌ی سال ١٣٩٨ پارکینگ‌های عمومی، ٧٤٠ میلیارد ‌ریال می‌باشد. از این رقم ٢,٨ درصد پرداختی بابت نوشت افزار، كاغذ و فرم‌های چاپی، روزنامه، نشریات و مطبوعات و لوازم بسته‌بندی، ٨.٦ درصد پرداختی بابت آب، برق، گاز طبیعی و سایر سوخت‌ها، ١.٧ درصد پرداختی بابت هزینه‌های حمل‌ونقل و ارتباطات، ١.٨ درصد پرداختی بابت بیمه‌های تجاری (سرقت و آتش‌سوزی و…)، ٧٧.٥ درصد پرداختی بابت اجاره ساختمان، ٢.٥ درصد پرداختی بابت تعمیرات جزیی اموال سرمایه‌ای و ٥.١ درصد مربوط به سایر مصارف واسطه بوده ‌است. بر‌این‌اساس به‌طور متوسط‌ ارزش مصارف واسطه‎‌ی هر یك از این كارگاه‌ها، ٤١٥ میلیون ریال بوده ‌است.
– ارزش ستانده‌‎های سال ١٣٩٨ پارکینگ‌های عمومی، حدود ٣٥٩٧ میلیارد ‌ریال می‌باشد. از این رقم، ٩٨,٤ درصد «حق پارکینگ‌داری» و ١.٦ درصد مربوط به سایر ستانده‌ها بوده ‌است. بر ‌این ‌اساس به‌طور متوسط‌ ارزش ستانده‌های هر یك از این كارگاه‌ها، بیش از ٢٠١٨ میلیون ریال بوده ‌است.
بر پایه‌ی اطلاعات حاصل از اجرای این طرح در دوره‌ی مورد بررسی، ارزش افزوده‎‌ی پارکینگ‌های عمومی ، حدود ٢٨٥٧ میلیارد ‌ریال می‌باشد و نشان می‎دهد ارزش افزوده‌‎ی هریک از این كارگاه‌ها، ١٦٠٣ میلیون ‌ریال بوده كه نسبت به نتایج اجرای دوره‌ی قبل (سال ١٣٩٤)، ٢,٩ برابر شده است.
کاربران از طریق وبگاه مركز آمار ایران به آدرس www.amar.org.ir نیز می‎توانند به نتایج طرح مذکور به صورت الکترونیکی دسترسی داشته باشند.

منبع: مرکز آمار ایران

پارکینگ مکانیزه روتاری - باغ ملی مشهد - تصویر شماره 1

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *