پارکینگ روتاری؛ شرکت سازنده انواع پارکینگ چرخ و فلکی

پارکینگ روتاری یا دورانی، یکی از انواع سیستم‌های پارکینگ مکانیزه است که با‌توجه ‌به ارزش بالای زمین، به‌ویژه در کلان‌شهرها، با هدف افزایش بهره‌وری زمین و جبران کسری پارکینگ با کمترین هزینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارکینگ چرخ و فلکی راهکاری ایمن و نوآورانه برای افزایش قابل‌توجه ظرفیت پارکینگ در ساختمان‌های مسکونی  و تجاری به شمار می‌رود.

امکان نصب سیستم کنترل تردد، اعلام و اطفاء حریق و سیستم توقف اضطراری از جمله ویژگی‌های پارکینگ مکانیزه چرخ و فلکی به شمار می‌رود. نصب این پارکینگ در زمین‌هایی با متراژهای مختلف امکان‌پذیر است؛ کافی است پیش از هر گونه اقدام برای مکانیزه کردن پارکینگ، برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره سیستم روتاری با کارشناسان اپتیم‌پارک تماس بگیرید. در این مقاله، هزینه نصب، تعداد ماژول‌های مورد‌نیاز برای هر فضا، مزایای امنیتی مثل بررسی رفت‌وآمدها و کاهش زمان در پارک کردن خودرو را برای پارکینگ چرخشی مورد ‌ارزیابی قرار می‌گیرد.

مشخصات پارکینگ چرخشی از نظر ابعاد و کاربرد

یکی از دلایل اصلی انتخاب سیستم روتاری برای احداث پارکینگ، افزایش بهره‌وری فضا است. پارکینگ چرخشی یا همان روتاری، نوعی پارکینگ طبقاتی است که برای قرار دادن تعدادی خودرو در فضایی محدود و به صورت عمودی ساخته می‌شود.

ابعاد و گنجایش هر ماژول پارکینگ چرخ و فلکی بر ‌اساس ابعاد زمین در دسترس، تعداد جای پارک مورد نیاز، ارتفاع و عمق مجاز جهت اجرای سازه و الزامات طراحی تعیین می‌شود. البته حداقل مساحت مورد‌نیاز برای قرار دادن ماژول برابر با ۵.۸ متر در ۵.۵ متر است که در این متراژ، قابلیت گنجاندن ۸ الی ۳۰ خودرو وجود خواهد داشت.

پارکینگ روتاری با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، فرایند ورود و خروج خودرو را تسریع و تسهیل می‌کند؛ اما در عین حال، انتخاب پارکینگ روتاری، به دلیل استهلاک بالای این مکانیزم در قیاس با سایر مکانیزم‌های مشابه، برای پارکینگ‌هایی با حجم تردد بالا مناسب نخواهد بود و اغلب برای مکان‌هایی با حجم تردد پایین به کار گرفته می‌شود.

بررسی کارایی سیستم‌ پارکینگ‌های چرخشی

سیستم‌های پارکینگ چرخشی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که ظرفیت پارکینگ را با چیدن عمودی وسایل نقلیه به حداکثر برسانند؛ بنابراین محدودیت‌های زمین مورد‌نیاز برای ایجاد پارکینگ را به حداقل می‌رسانند. این نکته برای ساخت پارکینگ‌های روتاری همراستا با ضوابط احداث پارکینگ است و لذا از لحاظ قانونی نیز مشکلی برای مالک ساختمان به همراه نخواهد داشت.

پارکینگ چرخ و فلکی یا روتاری، مکانیزم عملکرد نسبتا ساده‌ای دارد؛ فراخوانی خودرو در این مکانیزم، از طریق کنترل پنل ساده‌ای است که در کنار ماژول نصب می‌شود. در این پنل کنترل، دکمه‌هایی متناظر با شماره پالت‌های پارکینگ تعبیه شده است. با فشار هر دکمه، پالت مربوطه فراخوانی شده و پس از استقرار خودرو در گیت ورودی یا صفحه گردان، راننده خودرو می‌تواند ماشین را از پارکینگ خارج کند. به‌این‌ترتیب الزامی به حضور اپراتور برای استفاده از این سیستم پارکینگی نیست.

انعطاف‌پذیری نصب پارکینگ روتاری برای فضاهای مختلف

سیستم‌های پارکینگ چرخشی در پیکربندی‌های متعددی متناسب با نیازهای ساختمان و ابعاد خودروی خاص طراحی می‌شوند. انتخاب بهترین نوع سیستم پارکینگ برای ساختمان‌های مختلف با بررسی کارشناسی امکان‌پذیر است. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان فروش اپتیم پارک تماس گرفته و از مشاوره‌های تخصصی کارشناسان ما برای انتخاب سیستم پارکینگ مکانیزه متناسب با نیازتان بهره‌مند شوید.

کاربرد پارکینگ‌های چرخ و فلکی طیف وسیعی از ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری را در برمی‌گیرد. با استفاده از انواع پارکینگ هوشمند، امکان مدیریت کارآمد تردد و بهره‌وری حداکثری از فضا وجود خواهد داشت. برای مثال فضای استفاده شده برای ساخت پارکینگ روتاری 32 متر مربع زمین است که در این فضا در بهترین حالت فقط 4 ماشین به صورت سطحی پارک می‌شود، اما با استفاده از پارکینگ روتاری، فضای پارک برای حداقل 8 و حداکثر 30 ماشین فراهم می‌شود. 

توجه داشته باشید که انتخاب میان آخرین تکنولوژی‌های پارکینگ مکانیزه شامل روتاری، انواع پارکینگ آسانسوری، سیستم های پازلی و … همگی بر‌اساس نیاز ساختمان و تعداد خودرو انجام خواهد شد.

ویژگی‌های امنیتی پارکینگ چرخ و فلکی

سیستم‌های پارکینگ چرخشی امکان نصب سیستم‌های کنترل تردد برای افزایش امنیت و ایجاد نظارت دقیق بر رفت‌و‌آمد را دارند. در این بخش به بررسی کامل مشخصات امنیتی این نوع از پارکینگ‌های هوشمند می‌پردازیم.

سیستم کنترل تردد با استفاده از کارت‌های اختصاصی یا اثر انگشت در ورودی این نوع پارکینگ نصب می‌شود. سیستم کنترل تردد دقیقا مشخص می‌کند که چه خودروهایی در چه ساعتی از روز وارد مجموعه شده‌اند.

  • سیستم کنترل تردد به دریافت آمار از گنجایش فعلی پارکینگ کمک خواهد کرد. این ویژگی به‌خصوص برای پارکینگ‌های اداری و عمومی بسیار حائز اهمیت است.
  • سیستم توقف اضطراری
  • سیستم اعلام و اطفاء حریق برای جلوگیری از زیان‌های مالی گسترده به مالک ساختمان و مالکین خودرو نصب می‌شود.

علاوه‌بر این موارد، ادغام برنامه‌های کاربردی تلفن همراه با سیستم کنترل تردد پارکینگ، به کاربران اجازه می‌دهد تا از راه دور با سیستم تعامل داشته باشند و راحتی و دسترسی را افزایش دهند.

ابعاد هر ماژول در پارکینگ مکانیزه پازلی

در این بخش به بررسی ابعاد هر ماژول در پارکینگ روتاری به همراه گنجایش و سایز مشخصات فنی این نوع پارکینگ می‌پردازیم.

ویژگی

جزئیات

حداقل ابعاد هر ماژول

            ۵.۸ متر در ۵.۵ متر

 

ظرفیت هر ماژول

۸ الی ۳۰ خودرو   

قابلیت پوشش نما

دارد

اعلام و اطفاء حریق

دارد

صفحه گردان (Turntable) داخل سیستم

دارد

وضعیت نصب

قابلیت نصب در زیر و روی سطح زمین و به صورت توامان

نصب و راه اندازی

قابلیت جابجایی پارکینگ از محل نصب شده به مکانی دیگر در کوتاهترین زمان

روش های ورود

دستی، اتوماتیک، کارت اختصاصی، اثر انگشت، اپلیکیشن، بارکدخوان

مکان نصب و کاربرد

حیاط منازل مسکونی، مکانهای تفریحی و عمومی، مراکز اصلی شهر، بانکها و بیمارستانها، حاشیه معابر و پروژه‌های اداری – تجاری

ارتفاع طبقات پارکینگ دورانی یا چرخ و فلکی متناسب با نوع خودرویی که قرار است داخل آن قرار گیرد، طراحی و اجرا می‌شود. به‌این‌ترتیب این نوع از پارکینگ، قابلیت استقرار انواع خودروهای سواری (Sedan) و شاسی بلند (SUV) را دارد.

بررسی میزان استحکام و پایداری پارکینگ چرخشی

بر خلاف پارکینگ‌های طبقاتی سنتی که تنها امکان احداث و بهره‌برداری در محل ثابت را دارند، امکان جابه‌جایی پارکینگ چرخ و فلکی وجود دارد؛ به عبارتی دیگر می‌توان ماژول پارکینگ را از مکان فعلی جمع‌آوری کرده و به مکان دیگری انتقال داد. همچنین این سازه از استحکام و طول عمر بالایی برخوردار است که از جمله علل آن می‌توان به استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته برای اتصال بخش‌های مختلف پارکینگ روتاری و بهینه‌سازی‌های صورت گرفته در آن جهت تسهیل چرخش و کاهش استهلاک آن اشاره نمود.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها با انتخاب پارکینگ مکانیزه طبقاتی

استفاده از سیستم پارکینگ مکانیزه خانگی و تجاری مزیت‌های متعددی به همراه دارد که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره نمود:

  • بهبود بهره‌وری فضا: این سیستم‌ها در مقایسه با پارکینگ‌های سنتی به مساحت کمتری جهت نصب و بهره‌برداری نیاز دارند.
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های عملیاتی: خودکار بودن سیستم‌های پارکینگ هوشمند، سبب کاهش هزینه‌های نیرو کار و و افزایش گردش مالی پارکینگ (برای ساختمان‌ها و پارکینگ‌های عمومی) می‌گردد.

علاوه‌بر موارد گفته شده، طراحی فشرده سازه‌های روتاری برای مکانیزه کردن پارکینگ منجر‌به کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز خواهد شد. این امر همچنین سبب کاهش تاثیرات زیست محیطی در اثر کاهش نیاز به استفاده از زمین نیز می‌شود.

مزایای استفاده از تولیدات مکانیزه اپتیم پارک برای هوشمند‌سازی پارکینگ

انتخاب ظرفیت سیستم پارکینگ متناسب با مشخصات زمین و نیاز موجود انجام می‌شود. در وبسایت مجموعه اپتیم پارک، طیف متنوعی از راهکارهای تامین پارکینگ با امکان مقایسه مدل‌ها و ویژگی‌های مختلف ارائه گردیده است. در ادامه برخی از ویژگی‌های پارکینگ‌های هوشمند عرضه شده توسط اپتیم پارک را بررسی می‌کنیم.

  • هر سیستم پارکینگ هوشمند، برای پاسخگویی به اندازه‌های مختلف خودرو و حجم تردد معینی طراحی شده است. این مجموعه با ارائه ۶ نوع پارکینگ متنوع، تضمین می‌کند که برای هر چالشی در مسیر مکانیزه کردن پارکینگ، یک راه‌حل وجود دارد.
  • تعدد گزینه‌های در دسترس برای مکانیزه کردن پارکینگ، این امکان را فراهم می‌کند تا مالکین ساختمان بهترین نوع پارکینگ هوشمند را بر‌اساس محدودیت‌های خود انتخاب کنند.
  • مدت زمان تحویل خودرو از بالاترین نقطه در این نوع از پارکینگ، ارتباط مستقیمی با تعداد طبقات پارکینگ و نحوه اجرای آن (روی سطحی، زیر سطحی یا توامان) دارد؛ اما در مجموع، این زمان بسیار کوتاه بوده و با تغییر پارامترهای عملکردی سیستم، قابل تغییر است.
  • سیستم‌های هوشمند ارائه شده توسط اپتیم پارک، دارای گواهی‌‌های استاندارد داخلی و بین‌المللی و نیز تاییدیه سازمان آتش‌نشانی می‌باشند.

قیمت پارکینگ چرخ و فلکی بر‌اساس تعداد پالت (جای پارک) مورد‌نیاز و امکانات جانبی از جمله سیستم‌های ایمنی و کنترلی، متغیر خواهد بود. برای مشاوره و دریافت قیمت می‌توانید با واحد مشاوره و فروش اپتیم پارک تماس بگیرید تا مشاورین ما بر‌اساس نوع ساختمان، تعداد خودرو، فضای در دسترس و بودجه، بهترین نوع از پارکینگ‌های هوشمند را به شما پیشنهاد دهند.

دریافت مشاوره برای انتخاب پارکینگ مکانیزه مناسب از سایت اپتیم پارک

مجموعه تکاپو صنعت نامی با نام تجاری اپتیم پارک، با ارائه ۶ مدل مختلف از پارکینگ‌های مکانیزه، راهکارهای متنوعی برای بهبود فضای پارکینگ در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری ارائه می‌دهد.

ارائه مشاوره و معرفی کامل هر یک از مدل‌های پارکینگ مکانیزه اپتیم پارک، از مهم‌ترین خدمات این مجموعه صنعتی به شمار می‌رود. به‌این‌ترتیب و با دریافت مشاوره، امکان هماهنگ کردن بودجه با بهترین نوع از پارکینگ مکانیزه برای هر نوع کاربری وجود خواهد داشت.

از سایر مزایای همکاری با مجموعه تکاپو صنعت نامی، بهره‌مندی از ده سال گارانتی به انضمام ضمانت‌نامه بانکی است. این ضمانت‌نامه، در صورت بروز هر‌گونه نقص عملکردی و تبعات ناشی از آن در پارکینگ‌ها، هزینه خسارت وارده را به مالک برمی‌گرداند.

مشخصات نسل جدید پارکینگ مکانیزه روتاری اپتیم پارک

حداقل ابعاد هر ماژول5.8 متر در 5.5 متر
ظرفیت هر ماژول8 الی 30 خودرو
قابلیت پوشش نمادارد
اعلام و اطفاء حریقدارد
صفحه گردان (Turn Table) داخل سیستمدارد
وضعیت نصبقابلیت نصب در زیر و روی سطح زمین و به صورت توامان
نصب و راه اندازیقابلیت جابجایی پارکینگ از محل نصب شده به مکانی دیگر در کوتاهترین زمان
روش های وروددستی، اتوماتیک، کارت اختصاصی، اثر انگشت، اپلیکیشن، بارکدخوان
مکان نصب و کاربردحیاط منازل مسکونی، مکانهای تفریحی و عمومی، مراکز اصلی شهر، بانکها و بیمارستانها، حاشیه معابر، پروژه های اداری - تجاری و ...